Zoeken in deze blog

vrijdag 23 februari 2018

Een eigen patroon tekenen? #keep on dreaming

Je ziet iets en je wilt het ook!


Toen mijn dochter thuis kwam, na schooltijd, met een de vraag of ik zo'n jurk kon maken
 zoals X vandaag droeg kon ik eigenlijk geen néé zeggen! #datsnoetjekeekzolief

Op het eerste gezicht, zoals mijn dochter het omschreef, leek het 'a piece of cake' te zijn: 
een wijde T-shirt met wapperende mouwen, het poft aan de buik en het heeft een aansluitend rokje. 
Ja, tuurlijk kan mama dat voor je maken! #ahumahum


Een paar virtuele gesprekje later had ik het oozooo mooie jurkje in mijn bezit 
om het even te bestuderen.   De opdracht leek plots niet meer zo eenvoudig want 
er zaten platte plooien in de mouwen en dit zowel op het voor- en achterpand.  
Ook de schouders waren met een speciaal 'breisel' afgewerkt: een soort inzetstuk.
Hoe kon ik, als gewone naaister, ooit zo'n patroon tekenen?


Mijn patronenkast werd helemaal uitgekieperd om zo, hopelijk, het juiste basispatroon te vinden.  
Ik vond in een oude doos een simpel patroon van een sweater dat ideaal was als basis. 
Het papieren patroon werd aan flarden geknipt en getransformeerd tot een volledig nieuw patroon: 
een vleermuizenjurk met een strak rokje!
Van het originele patroon bleef er, spijtig genoeg, niet veel meer over behalve de halslijn 
en een dosis koppijn van al dat reken- en tekenwerk.


De nek werkte ik af met een zelfgemaakte biaislint waardoor de halslijn minder zichtbaar werd.
De stof is al druk genoeg, hé!


Ik vond een prachtige tricot met een uiterst zachte binnenkant.
Het is zo eentje waar je aan zou blijven voelen.
De tweede versie ligt al onder de naaimachine want dochterlief is dol op haar eerste versie.


patroon: eigen creatie
stof: Framalo - Editex


Het patroon zou ik graag met jullie delen maar de kennis ontbreekt hier echter op dit vlak. 
Patroontekenen op de computer... daar ken ik totaal niets van!  
#tipsenhulpzijnsteedswelkom



15 opmerkingen:

  1. Amai , mooi resultaat!
    Maar ik kan je niet helpen met patroontekenen jammer genoeg

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben er best wel fier op. Nu nog mijn skills bijschaven 😉

      Verwijderen
  2. Heel mooi jurkje! Ik gebruik om m'n patronen te tekenen het gratis programma inkscape ;-). Wel wat zoeken in het begin maar op youtube kan je veel tutorials vinden! Veel succes!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ik vind het echt mooi! Knap gedaan hoor. Ivm je vraag over patroontekenen en vooral delen: ik doe dat op het gênante af ambachtelijk, maar het werkt wel en mensen kunnen er gewoon mee weg hoor. Ik teken alle patroondelen op A4 en scan ze 1 voor 1 in. Dan deel ik ze via Blogger vb. http://naaisgerief.blogspot.be/2016/10/patroon-voor-een-eenvoudige-damesjurk.html. (de tip van Iris ga ik zeker onthouden).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik ben ook zo'n type... bedankt voor jou inspirerende tip.

      Verwijderen
  4. Prachtig jurkje! Ik kan je helaas ook niet veel helpen ... (maar Inkscape is een aanrader, daar heb ik mijn logo mee gemaakt).

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Waarschijnlijk heel veel tijd gekost, maar dat was de moeite zeker waard. Superleuke jurk uit een mooi stofje!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. De zon is er, er is een keileuk lentejurkje, nu enkel nog wat hogere temperaturen en dan kan je dochter jouw ontwerpje overal showen. Proficiat en succes met het verder uitwerken van je patroon!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Super onder de indruk van jouw skills, maar evenzeer van het opmerkzame oog van je dochter. Niet ieder meisje zou dat zien hoor, de speciallekes in een jurkje!
    Ik kan alleen maar meeduimen dat het je zou lukken, want dan zou ik er sowieso ook wel eentje maken (tip: in maatje 12 jaar ;-) !)!!
    Ge ziet zo dat jouw dochter er supercontent mee is, prachtige foto, mooie blik! Well done, mom!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. MEGA! wat een toffe jurk seg! die meid boft maar :)

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Heel mooi kleedje ! Als dat patroon er ooit komt, maak ik het graag voor mijn dochter !

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Geweldig om te zien hoe we met z'n allen meegroeien met die kinderen van ons ;). Mooi!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hihi die koppijn leverde alvast een mooi resultaat op. Leuk die mouwtjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Aaah deze is zo mooi!! Wat een werk zal t geweest zijn zeg.. alles voor de dames he! ;)

    BeantwoordenVerwijderen

Opmerkingen, tips, leuke reacties?.... Laat maar horen!
Ik lees met plezier je opmerking!!!

SEARCH